Jste ZDE
Úvodní strana > Apple > Apple má problém v Indii. Nedaří se mu prorazit na tamním rozvíjejícím se trhu

Apple má problém v Indii. Nedaří se mu prorazit na tamním rozvíjejícím se trhu

Indie je aktuálně pro technologické firmy jedním z nejzajímavějších a zároveň nejdůležitějších trhů. Rychle se rozvíjející oblast začíná ve velkém přijímat nejnovější technologie a kdo se chytí hned na začátku, pravděpodobně si do budoucna zajistí vysoké příjmy. Proto má Apple velký problém, když se mu zatím na indickém trhu nedaří prosadit.

Spolu s Čínou roste Indie nejrychleji a výkonný ředitel Applu už nejednou zdůraznil, že asijskou zemi považuje vzhledem k jejímu potenciálu za klíčovou oblast pro svoji firmu. Proto jsou nejnovější data od Strategy Analytics znepokojující.

Ve druhém čtvrtletí zaznamenal Apple 35 procentní pokles u prodejů iPhonů, což je zcela zásadní propad. I vzhledem k tomu, že indický trh jako takový vyrostl mezi lety 2015 a 2016 o téměř 30 procent, meziročně ve druhém čtvrtletí pak o 19 procent.

Zatímco před rokem prodal Apple v Indii 1,2 milionu iPhonů, letos ve druhém čtvrtletí to bylo o 400 tisíc méně. Nižší čísla znamenají, že Apple se svými telefony zabírá pouhé 2,4 procenta celého indického trhu, jemuž zcela dominují levné telefony s operačním systémem Android. V mnohem větší Číně pro srovnání drží Apple 6,7 procenta trhu (pokles z 9,2 %).

Podobný propad by sám o sobě nemusel nutně představovat takový problém, jak píše vBloombergu Tim Culpan. Apple nemůže neustále ve všech částech světa prodávat více a více iPhonů, ale jelikož je tu řeč o významně rostoucím indickém trhu, je propad obav hodný. Pokud se totiž Applu v Indii nepodaří získat dobrou pozici hned na začátku, bude mít problém.

Obzvlášť když není jisté, zda má Apple vůbec šanci dominanci Androidu, minimálně v krátkodobém měřítku, nějak nabourat. Trend v Indii je jasný: nejpopulárnější jsou telefony s Androidem za 150 dolarů a méně, průměrná cena je dokonce jen 70 dolarů. Apple nabízí iPhone minimálně za čtyřnásobek, i proto má jen mizivá necelá tři procenta trhu, zatímco Android 97 procent.

Logickým krokem pro Apple – kdyby si chtěl zajistit vyšší přízeň indických zákazníků – by tak bylo vydání levnějšího iPhonu. To se ovšem s největší pravděpodobností nestane, protože Apple podobný krok už tolikrát odmítl.

Tradiční levnější nabídky, které dotují operátoři, v Indii příliš nefungují. Zvykem je tu nakupovat obvykle bez kontraktu, navíc ne u operátorů, ale v různých maloobchodech, kterých je po Indii obrovské množství. Indická vláda pak zatím blokuje i prodej renovovaných iPhonů, které jsou taktéž levnější.

Situace pro kalifornskou firmu rozhodně není beznadějná. V prémiovém segmentu (telefony dražší než 300 dolarů) dokáže konkurovat Samsungu, jehož podíl v letošním prvním čtvrtletí klesl z 66 na 41 procent, zatímco Apple vyrostl z 11 na 29 procent. Prozatím jsou ale mnohem zásadnější levnější telefony, a tak bude zajímavé sledovat, zda se Applu podaří jakýmkoliv způsobem situaci v Indii zvrátit ve svůj prospěch.

Jisté je, že se o to Apple určitě pokusí. „Nejsme tu na jedno nebo dvě čtvrtletí, nebo na příští rok, nebo ten další. Jsme tu na tisíc let,“ uvedl během nedávné návštěvy Indie výkonný ředitel Tim Cook, jemuž tamní trh připomíná ten čínský z před deseti let. I proto se jeho firma snaží Indii znovu pořádně zmapovat a naplánovat tu správnou strategii.

Top